Skärpa vs Känsla
Funderar på en sak.
Jag vet ju att det där med skärpan i en bild är viktig, samtidigt som det är viktigt med känslan i en bild.
Om jag då knäpper en bild där jag fick till känslan men där skärpan inte blev hundra borde jag rata den bilden då?
Skulle vara kul att veta hur ni resonerar.
En svår fråga som det går att resonera kring. Om du visade mig en bild som du beskriver skulle det vara lättare att svara. Om du tar ett rent porträtt så vill jag ha skärpan på ögonen men vill också se resten av ansiktet skarpt, men där kan jag tycka att en "mjuk" övergång baktill kan vara tilltalande. Jag är lite såld på skärpa och kontrast, men en bild med hög kontrast och ett uns oskärpa och mycket känsla köper jag gärna. Som sagt en bild gör det lättare att uttala sig om oskärpan.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
Just när jag ställde frågan hade jag bilden på min gravida dotter i tankarna, men jag har funderat på det innan också.
Ibland ser man bilder tagna av proffsfotografer där det är oskärpa, men då heter det att det är konstnärligt. Om en amatör skulle göra samma sak, ja då är det bara suddigt. :) Var nog lite så mina tankegångar gick.
Håller med om att ögon o ansikte ska vara skarpa..även om jag ibland faller för en bild pga en viss känsla i den oavsett om skärpan ligger rätt eller inte.
Per definition gör en erkänd fotograf aldrig fel utan är då nyskapande medan du och jag gör fel 😂
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus
😂…anade väl att det var nån hake. 🙂

Det handlar också om vad bilden föreställer. Om det är ett händelseförlopp/ögonblicksbild, så är det prioriterat framför skärpa.
För ett porträtt av president Obama som pryder omslaget på Time Magazine så är det förmodligen mer noga med skärpa.