Svartjobb?
Det blir allt vanligare att amatörer erbjuds uppdrag av vänner och bekanta men även av företag som fått kläm på ett fotokunnande eller i alla fall ett kamerainnehav
När det kommer till frågan "vad kostar det" så det underförstått eller uttalat att det handlar om svarta pengar. Alltså ingen skatt eller andra avgifter och ingen moms. Det handlar också om rena skitsummor mot vad en fotograf som drar ihop sin försörjning i ett företag måste debitera. En amatör har sällan någon bokföring eller andra administrativa kostnader, inga lokalkostnader och inga försäkringar. Utrustningen är oftast begränsad och avskrivningar finns inte i tankevärlden.
Om jag bara moraliserar kort så gör inte dessa fotografer rätt för sig och de tar brödet ur munnen på seriösa fotografer. Dessutom är riskerna med det arbetssättet stora.
Det finns en betydande risk att åka dit för skattefusk med allt vad det innebär med skattetillägg och böter. Tro inte ett ögonblick att skattemyndigheten består av dumskallar.
Om du skulle råka ut för en olycka eller skada eller skada något under ditt uppdrag så är du oförsäkrad och får svårt att förklara dig inför ett försäkringsbolag eller en polisutredning. Kort sagt svartjobb innebär risker.
Men, invänder du kanske, jag kan inte starta ett företag. Jag kan inte ta betalt som ett proffs eftersom jag är amatör. Vad gör jag då? Din prislista kan jag bara ha moraliska synpunkter på. Ta betalt efter ditt kunnande men klargör att du inte är en företagare och inte kan erbjuda samma kunnande och garantier som en fotograf som lever på sitt fotograferande.
Det rent straffrättsliga i fråga om skatter, moms och avgifter samt försäkringar finns det en lösning på.
Det här inlägget är ingen reklam och jag har ingen koppling till företaget annat än att jag själv har utnyttjat tjänsten under flera år och det har fungerat bra.
Du slipper skatteproblem, är försäkrad och kan betraktas som relativt seriös, oavsett din prislista. Men tänk över din prislista!
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus