Annons:
Etikettkritik-tack
Läst 1941 ggr
bgtommyalm
12/20/14, 5:50 PM

Bildkritik.

Ibland ägnar jag en stund åt att gå igenom äldre inlägg för att se om det finns uteblivna svar, behövs kompletteringar eller liknande.
Den här gången fanns jag en del kritik över min bildkritik så jag vill förklara mitt sätt att  ge kritik här på sajten.
Innan jag ger kritik tittar jag på profilen för den som önskar få kritik.
Ålder och erfarenhet har betydelse liksom sättet att presentera sig.
Sen tittar jag efter Exif för bilden.
När jag sen tar fram bilden tittar jag först efter skärpan. Jag försöker se hur ljuset ligger. En titt på beskärning behövs och sist försöker jag förstå varför bilden togs, vad är budskapet om det verkar finnas ett sådant.

För det första så är det här en sajt för modellfoto så enligt min mening bör modellen vara huvudmotivet i bilden.
Är fotografen ung och/eller nybörjare så blir min kritik oftast rätt snäll men det finns ett undantag som gäller alla bilder på sajten.
Om bilden är pretentiös till form och innehåll så blir jag genast mer kritisk.
Som exempel en modell i underkläder och platåskor i en slottsmiljö.
Då vill det till att skärpan sitter, att ljuset är vackert, exponeringen är riktig och att modellen gör sitt jobb. Om inte så är fallet så blir det kritik.

Jag är ganska negativ till fotografer som ger sig på det de inte behärskar.
Det finns så klart plats för alla fotografer på den här sajten. Nybörjare och proffs är lika välkomna. Men ger du dig på något du inte klarar av och samtidigt ger sken av att kunna på allvar, då får du räkna med att mitt kritiska öga dyker upp.
Om du å andra sidan talar om att du är nybörjare så tar jag av mig glasögonen och försöker vara lite mild i min kritik.

Sen är bildkritik som en simhoppstävling, det går sällan att blidka alla domarna om du inte är i toppklass. Och den klassen har jag sett ett antal gånger här på Modellfoto iFokus och då lägger jag mig platt som en flundra.

Som avslutning konstaterar jag att alla propåer om att jag skall visa att jag kan bättre själv är meningslösa av många skäl.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: