Annons:
Etikettupphovsrätt
Läst 3136 ggr
leemland
2014-11-17 21:45

Vem äger bilden egentligen ?

Jag har under en tid funderat lite på en sak. Om det är så att du tex lånar ut din kamera eller ber någon ta en bild med den(om man vill vara med själv) , vem är det då som "äger" bilden egentligen? ( Copywriten så att säga.)  Är det jag som lånat ut min kamera och bett någon ta en bild, eller är det personen som trycker på avtryckaren helt enkelt?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
woopwoop
2014-11-17 21:46
#1

Personen som trycker på avtryckaren. :)

MelodyX
2014-11-17 21:46
#2

Fotografen skulle jag säga.

leemland
2014-11-18 13:19
#3

Okej så då kvittar de om jag ber någon ta bilden? Det är ändå denne personen som äger de fast de är min utrustning och jag bett om de. Tack för era svar! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
2014-11-18 17:58
#4

Jo det är så att den som trycker på knappen "äger" bilden. Om du hyr en kamera så skulle det bli märkligt om uthyraren ägde bilden. Men, det kan finnas undantag. Om du som fotograf ställer upp motivet och kameran, ställer in ljuset och allt annat, går år sidan för att kolla en lampa och ber din assistent trycka på avtryckaren när allt stämmer är du ägare till bilden. Så din slutsats att du sköter allt det tekniska och ger "order" om exponering ger resultatet att du äger bilden. Men hela frågan handlar om konstnärlighet, kunnande och roller i en tvist.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Po A
2014-11-18 18:29
#5

För ett tag sedan på ett annat forum så kom en liknande fråga upp. Då var det en apa som tog en bild av sig själv. Vem äger bilden? Nu har jag inte fördjupat mig så mycket i den frågan. Så jag vet inte vad som kom fram. Här är en länk till bilden i alla fall.

Po A
2014-11-18 18:31
#6

Det ville sig inte med länken…Så här kommer den igen…….Hoppas jag.

Annons:
leemland
2014-11-18 20:54
#7

#4 Okej. Så om jag gör alla förberedelser och sen kanske ställer mig framför kameran och ber någon trycka så äger jag vilden , men om någon lånar min kamera och tar en bild så äger den bilden. (vill bara ha rätt för mig) 

#5 Kul länk! Väcker verkligen mer frågor :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
2014-11-21 17:44
#8

#7, historien om apan är väl snarast anekdotisk även om den är kul.
Absolut säkert är att om du lånar ut kameran så är det "lånaren" som äger bilderna. När det gäller om du ber någon ta en bild av dig så blir det nog rätt knepigt juridiskt. Om du har fixat med ljus, själv antar rätt pose, ställt in kameran och allt annat du kan tänka dig så blir mitt svar TROLIGEN äger du bilden. Men om den som trycker av ger dig minsta instruktion och har ett hum om fotografering så äger avtryckaren med stor sannolikhet bilden. Men säkert är också att inför rätten är utslaget mycket beroende på rättens kunskap om fotografering. Jag skulle aldrig dra ett sådant fall till tinget, jag skulle se till att alla rättigheter var glasklara innan det trycktes av.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

leemland
2014-11-21 18:41
#9

#8 Okej. Tack för svaret! 
Tyckte de kunde va bra att veta om det någon gång blir så :P 

Tack för alla svar jag fått! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Medaljjägaren
2014-11-28 16:45
#10

#0 det är ju ändå din bild i kameran sedan, för den finns ju där om ingen raderar den.

YEY, INSIDER!

leemland
2014-11-28 20:55
#11

#10 Men det handlar ju om vem som äger den och har rättigheterna. Om nu den andra personen som "trycker" av bilden äger den så spelar det ju ingen roll om jag har bilden på kameran eller inte, för jag får ju inte redigera den eller använda den utan den andra personens tillåtelse.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Medaljjägaren
2014-11-29 16:48
#12

#11 nej, i och för sig.

YEY, INSIDER!

Medaljjägaren
2014-11-29 16:52
#13

Jo, jag bara tänkte att eftersom att det redan finns en sådanhär tråd, så behöver jag ju inte skriva en ny tråd om typ samma sak, men till frågan; Om person A tar ett kort och person B tycker att det är fint, kan då person A ge person B det kortet så att person B kan säga att hen äger kortet även om person A har tagit det? (Förlåt för dum fråga.)

YEY, INSIDER!

Annons:
leemland
2014-11-29 17:42
#14

#13 Du får gärna göra en egen tråd med din/dina frågor :) 

Men  till ett svar nu: Jag är inte till 100% säker men jag tror inte person B kan säga att den äger bilden. (jag kan ha fel, )

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

bgtommyalm
2014-12-02 12:57
#15

Om du går till fotografen för att ta ett porträtt så köper du en kopia av den bilden fotografen tagit, men fotografen äger alla rättigheter till bilden. Hur fotografen kan använda bilden styrs av andra lagar än lagen om upphovsrätt. Fotografen kan dock sälja sina rättigheter till bilden till beställaren och det förekommer i vissa sammanhang. Fotografens rätt innebär att du inte får ändra bilden men det är svårt att göra med en fysisk kopia. Du kan så klart sälja eller ge bort den kopia du köpt men om du kopierar den och ger bort kopian så har du kränkt upphovsrätten.
Att äga en kopia av en bild och att äga en bild är inte samma sak.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Leon1973
2014-12-13 16:23
#16

Den som trycker på knappen äger bilden, historien om apan slutade med att det beslutades i domstol om jag inte minns helt fel att apor inte har några "juridiska" rättigheter och kan således inte äga ett foto trots att de tryckte på knappen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

born2b
2014-12-20 10:29
#17

Japp, den som trycker på knappen äger bilden.

ronniepersson.daportfolio.com

Upp till toppen
Annons: