Annons:
Etikettutrustningen
Läst 6839 ggr
bgtommyalm
2014-02-01 10:44

Objektiv.

I den här artikeln skall jag försöka reda ut begreppet objektiv. Artikeln riktar sig till dig som är nybörjare eller kommit en bit på väg, därför har jag tillåtit mig att förenkla en del. Jag försöker också använda ord och begrepp som även den mindre kunniga fotografen skall förstå.Artikeln är generell för all fotografering med lite tips för modellfoto på slutet.

Ett objektiv består enkelt uttryckt av ett rör som innehåller ett antal linser. Röret har en anordning (objektivfäste) som gör det möjligt att fästa det på kamerahuset. Numera har varje fabrikat (i stort) sitt eget fäste eller bajonettfäste som det egentligen heter och passar därför bara till ett kamerafabrikat.

På röret finns en ring som man kan vrida på och då förflyttas några linser inne i röret. På så vis kan man ställa in skärpan för alla avstånd. Men varje objektiv har en närgräns, en gräns som är det minsta avståndet man kan fotografera på.
I röret finns också en bländare. Bländaren består av ett antal tunna lameller som kan justeras så att ljuset som passerar objektivet kan regleras.

En typisk bländarskala kan se ut så här 2-2.8-4-5.6-8-11-16-22

Det lägsta talet talar också om ljusstyrkan hos objektivet, enligt skalan här så har vi ett objektiv med ljusstyrka 2. Bländarskalan är alltid konstruerad så att ett lägre bländartal släpper in dubbelt så mycket ljus som det föregående talet. Bländare 16 ger alltså dubbelt så mycket ljus till sensorn som bländare 22. I vår digitala värld har det blivit lite krångligare men bättre än förr. Numera kan en systemkamera styra bländaren i både halva och tredjedels steg och ofta kan man välja vilket man vill ha i kamerans meny.

Nu är det inte så enkelt att bländaren bestämmer ett objektivs förmåga att släppa igenom ljus till sensorn. Det som styr den förmågan är glasets kvalité, ytbehandling och antal linser i objektivet.

Att tillverka objektiv med hög ljusstyrka är kostsamt eftersom det kräver dyra råvaror och stor skicklighet hos tillverkaren.

Här kan de se 3 filmer om hur ett objektiv tillverkas

 http://www.youtube.com/watch?v=MKNFW0YwDYw
Länken går till avsnitt ett de andra två finner du lätt till höger i listan.

Ett annat begrepp när vi kikar på objektiv är brännvidd.
Jag går inte in på att förklara begreppet brännviddnärmre men är du intresserad så kan du läsa mer här.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4nnvidd

Istället tittar vi på det hela ur en mer praktisk synvinkel.
Du har kanske stött på uttrycket normalobjektiv och det kräver lite förklaring historiskt.

När den första Leicakameran byggdes så ville man ha ett objektiv som gav samma synfält/perspektiv som det mänskliga ögat. Man konstaterade då att för filmformatet 24x36  är diagonalen på filmen 43.27 mm och detta ger ungefär samma bild på negativet som det mänskliga ögat uppfattar.
Ett objektiv med brännvidden 43.27 är lite knöligt så man valde 50 mm som normalobjektiv.

Med vår vanligaste sensor APS-C med storleken 16.7x25.1 blir diagonalen 30.15 mm. Här sätter man då normalobjektivets brännvidd till 28 till 35 millimeter.

Förr fanns bara fasta objektiv, alltså utan zoom så en kameraväska kunde innehålla många objektiv men idag finns den utmärkta uppfinningen zoomobjektiv.
Genom att flytta grupper av linser inne i objektivet så kan vi få en variabel brännvidd men detta kräver fler linser i objektivet och fler linser stjäl ljus varför ett zoomobjektiv oftast blir ljussvagare och ljusstyrkan kommer att variera med brännvidden. Ett zoomobjektiv 18 till 55 har ljusstyrkan 3.5 vid 18 mm och ljusstyrkan 5.6 vid 55 mm.

Detta är en förenklad förklaring men avsikten var att alla skulle förstå resonemanget.

Man talar ofta om olika typer av objektiv utöver normalobjektiv.
Vidvinkel, tele, macro är väl de vanligaste begreppen.
Ett vidvinkelobjektiv är då ett objektiv med vidare vinkel än normalobjektivet. Enkelt uttryckt får man med mer av motivet utan att flytta sig bakåt från motivet.

Ett teleobjektiv har en mindre bildvinkel och man kommer närmare objektivet. Ett teleobjektiv trycker också ihop bilden. Om du fotograferar 10 människor som står med två meters avstånd till varandra ser de ut att ha mindre avstånd mellan sig på bilden. Detta ser man ofta vid sportsändningar på TV det är svårt att se hur långt det är mellan den första och andra deltagaren.

Ett makroobjektiv ger möjligheten att komma riktigt nära ett motiv och för att göra det enkelt, ett motiv som är 1 centimeter skall på sensorn avbildas i storlek 1 centimeter för att kallas makro, och där börjar det.    
Jag överlämnar makrofotografering till den intresserade att Googla på, min kunskap är för liten för att utveckla det vidare.

Grunden i alla val av objektiv är att förstå vad som behövs och vad som måste göras. Objektivet är den lilla delen av fotokonsten. Kamerahuset och hur hela maskinen samverkar är en avgörande faktor.
Låt mig slå fast att det finns inga dåliga objektiv så länge man håller sig till kända märken, men självklart finns det objektiv med olika egenskaper och lämplighet.
Ljusstyrka kostar pengar och zoomobjektiv med ljusstyrka kostar ännu mer pengar.
Och att lära sig hur det hela hänger ihop kostar bara tid men det är en ofrånkomlig ”utgift”.

Men om jag då rundar av med lite modellfoto.
Själv har jag ett så kallat kitobjektiv 18-55 med ljusstyrka 3.5-5.6 och kitobjektiv har det skällts mycket på av grumliga anledningar. Blända ner objektivet ett par steg och det räcker mycket långt. Det räcker så långt att det går att ta bilder som duger för annonspelare. Jag har också ett objektiv 55-250 med ljusstyrka 4-5.6 och också det duger bra.
Mitt 50mm fasta objektiv med ljusstyrka 1.8 kompletterar mina behov för modellfotografering och mycket annat i fotoväg också.
Det hela handlar i grunden om att lära känna sina objektiv, vilken bländare ger skarpast bild och framför allt vilka är mina behov.

För rena porträtt rekommenderar jag en brännvidd mellan 60-65 millimeter och försök hamna på bländare 8 eller 11. De brytningsfel objektiv vanligen har visar sig mest på de största bländarna så undvik dem. Jag använder ofta  55-250 till rena porträtt och får då fördelen att jag kommer lite längre från modellen. Vitsen med det är att en ovan modell känner sig lite bekvämare om hon slipper objektivet nära sig.

 Ett enkelt men inte vetenskapligt test för att finna ditt objektivs bästa bländare är att sätta upp en dagstidning med mycket text och absolut text i hörnorna. Sätt din kamera på ett stativ och kontrollera att den står vågrätt. Kika i sökaren så att hela sökarbilden är fylld med tidningssidorna. Ta sedan bilder med alla bländartal och rätt exponering.

Lägg över bilderna i datorn och dra upp förstoringen i bilderna. Nu tittar du på bilden och försöker se om det finns oskärpa eller annat konstigt.

Jag gissar på goda grunder att du kommer se lite oskärpa i hörnen på de bilder som är tagna med de största bländaröppningarna men efter ett par stegs nerbländning så är allt lika skarpt.

Och du, glöm inte motljusskyddet men strunta i skylightfilter som skall skydda linsen, det gör ingen nytta.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus

Annons:
leemland
2014-02-01 17:59
#1

Bra att du tar upp detta :) Ska kolla närmre på det imorgon när ögonen inte är så trötta 🤪

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Upp till toppen
Annons: